2024. április 19.
Elméletileg túlélhetjük, ha beleesünk egy fekete lyukba

Az elektromágneses töltésű fekete lyukak – elméleti – Cauchy-horizontja adhat lökést űrhajónknak.

Ha beszippantott egy fekete lyuk, akkor a gyomor tájékán keletkező „valamit szörnyen elronthattam” érzés leküzdését követően első dolgunk az űrhajó azonnali felgyorsítása legyen, és akkor talán megússzuk. Legalábbis a California-i Berkeley Egyetem kutatói erre jutottak – számolt be a Futurism humort nem éppen nélkülöző cikke.

Physical Review Letters folyóiratban megjelentetett tanulmány szerzői ezt arra alapozzák, hogy a rohamosan táguló univerzum az elektromágneses töltéssel rendelkező fekete lyukakban található Cauchy-horizontra is hatással van és így az ott jelen lévő iszonyatos energiamennyiséget némiképp kiegyenlíti. Ha ez valóban így van, akkor van esélyünk. Persze csak akkor, ha előtte nem tép cafatokra a fekete lyukakban furcsán viselkedő gravitáció, illetve a szingularitás nem vág tarkón minket egy ámbráscettel vagy egy kisebb bolygóval (vagy gyakorlatilag bármivel). Arról nem is beszélve, hogy ez a hangyányi esélyünk is semmivé lesz, ha a balsorsunk olyan fekete lyukba visz, aminek nincs elektromos töltése.

Elméletileg bármi lehet a túloldalon!

Az sem túl bizalomgerjesztő azonban, hogy a Cauchy-horizont túloldaláról semmiféle információval nem rendelkezünk, így mielőtt átérnénk, nem tudhatjuk, hogy ott mi vár ránk (no, és a Cauchy-horizont is csak elméletileg létezik az elektromágneses töltésű fekete lyukakban). Lehet, hogy egy másik univerzum, de az is lehet, hogy egy kisbolygókon felénk száguldó dühös ámbráscethorda.

Szóval mindez nagyon veszélyesen hangzik, de azért lehet, mégis csak kézzelfoghatóbb lett volna a kutatásra szánt összeget inkább egy mexikói étterembe fektetni. Ugyanakkor az is lehet, hogy a szingularitás most juttatta el valakihez ezt a cikket, aki éppen egy valóságos Cauchy-horizontba bámul bele. Vagy a fizikusok és matematikusok jutottak olyan feltételezésekre a tanulmány során, amivel jobban megérthetjük univerzumunkat, amiből a tömegtermelés pedig olyan gyümölcsöt növeszthet, mint a teflonbevonat…