2024. december 3.
Egyre több számlát fizetünk elektronikusan

Egyre több számlát fizetünk elektronikusan

A megszokás miatt azonban kétharmadnyian továbbra is használják a postai csekkeket.

A háztartások többsége immár elektronikusan is kap számlát legalább egy szolgáltatótól, a lakosság kétharmada ugyanakkor még mindig használja a postai csekket számláinak kifizetésére - derül ki a Díjnet ezer fős mintán elvégzett online kutatásából. Mobiltelefonnal egyelőre mindössze a lakosság 6 százaléka egyenlíti ki közüzemi díjait.

A fele vegyes

A digitalizáció egyre nagyobb teret hódít a lakosságnak kiküldött szolgáltatói számlák terén is: a háztartások csaknem fele (49 százalék) már vegyesen, elektronikus és papír alapú formában is kapja a számlákat, további 12 százalék pedig kizárólag e-számlán értesül a szolgáltatóknak fizetendő aktuális díjairól.

A havi rendszeres számlák kifizetésének ugyanakkor továbbra is messze leggyakoribb eszköze a postai csekk, a lakosság 67 százaléka még rendszeresen használja ezt a fizetési módot, 2017-ben is még mindig több mint 200 millió csekket fizettek be a postákon. Eseti banki átutalást 49 százaléknyian, csoportos beszedési megbízást 43 százaléknyian, míg bankkártyás fizetést 28 százaléknyian alkalmaznak. A mobiltelefonos applikációval történő számlakiegyenlítést (6 százalék) ma még azoknál is kevesebben használják, akik a szolgáltató ügyfélszolgálatán személyesen fizetik be a havidíjat.

 

Tendencia

„Bár a fenti adatok alapján a lakosság számlafizetési attitűdje konzervatívnak tekinthető, korábbi adatokkal összemérve észrevehető változás zajlik a modernebb eszközök irányába – magyarázza Garamszegi Tamás, a Díjnet Zrt. vezérigazgatója. – Öt évvel ezelőtt egy hasonló összetételű mintában még 80 százalékos volt a sárga csekk használati aránya, ugyanakkor a banki átutalással, valamint csoportos beszedési megbízással is mindössze a lakosság negyede élt, bankkártyás fizetést pedig mindössze 15 százaléknyian választottak.”

Az elektronikus számlakezelést elutasítók között 62 százalék azok aránya, akik megszokásból tartanak ki a hagyományos módszer mellett. 27 százaléknyian egyenesen ragaszkodnak ahhoz, hogy számlájuk papíralapon is megérkezzen hozzájuk. De jelentős tényező az információhiány is: a válaszadók mindössze 30 százalékának van arról információja, hogy léteznek olyan szolgáltatók, amelyek segítségével a fogyasztó egy felületen egyszerre több szolgáltató számláját is kezelheti és fizetheti.

„Bíztató fejlemény ugyanakkor, hogy míg 5-10 éve komoly visszatartó tényező volt az elektronikus fizetés biztonságába vetett bizalom alacsony szintje, ma már ez a félelem gyakorlatilag eltűnt a lakosság körében” – tette hozzá a Díjnet vezérigazgatója.

Megosztás

Kié a felelősség? Így látjuk a társadalmi ügyeket

Hello Ország

Kié a felelősség? Így látjuk a társadalmi ügyeket

  • 2024.09.26

Fenntarthatóság, gyermekvédelem, esélyegyenlőség – és még hosszan folytathatnánk a társadalmilag fontos ügyek listáját. Abban egyetért a közvélemény, hogy ezekkel a témákkal foglalkozni kell, de a felelősségvállalás szintjeiről és szereplőiről már eltérően gondolkozunk. A CHERRISK friss kutatása a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos véleményeket vizsgálta, és érdekes eredményeket hozott.